En tur på Svendborgmotorvejen
Hvordan ser en typisk dag ud for en gardinbus-konsulent på farten? Vi har taget fat i en af vores konsulenter, som til daglig kører på de fynske motorveje. Det var derfor passende, at vores interview derfor også opstod der – helt præcist på Svendborgmotorvejen.
Læs endelig med, når han fortæller om konsulenternes dag på vejene.
Hvad er en gardinbus-konsulent?
En gardinbus-konsulent er en, der kører hjem til kunder og rådgiver og vejleder kunden til den gardinløsning, som passer bedst til deres hjem og behov.
En gardinkonsulent har typisk 3-4 kundebesøg på en dag – afhængigt af, hvor langt der er mellem adresserne. Hvad tid man starter, kan variere, men dagen begynder ofte om morgenen. Til hvert besøg er der afsat ca. 75 minutter, så der er god tid til både opmåling, rådgivning og spørgsmål.
Hvad er det bedste ved at være gardinbus-konsulent?
”Jeg har været hos UNIG i flere år, hvor jeg startede inde i kundeservice som kundeservice-medarbejder og henad vejen fik flere kasketter på. Det gav mig virkelig blod på tanden og jeg følte, at jeg var klar til at prøve noget nyt, men var samtidig ikke helt færdig med UNIG. I mine år i kundeservice havde jeg tillært mig så meget produktkendskab og jeg ville ud at anvende det i praksis og samtidig havde produkterne i hænderne.
Heldigvis kom muligheden for at starte som konsulent, så jeg hoppede på den med det samme. Jeg startede som gardinbus-konsulent for 1 år siden og jeg har ikke fortrudt det en eneste gang! Det allerbedste er at hjælpe kunderne og gøre dem glade og lave nogle løsninger med dem, som de vil være glade for i mange år.”
Hvordan giver du kunderne en god oplevelse?
”Det jeg gør for at kunderne for en god oplevelse med mig, når jeg besøger dem i deres hjem er, at de får mere end det de havde regnet med, når de bestiller en gardinbus. Det vil sige, at man udfordrer dem i forhold til farver, i forhold til gardintype, sådan at ens egne input det altid bliver en mulighed for kunden udover det de selv havde forestillet sig.”
”Så er der den generelle service i forhold til ens humør, spørge om de f.eks. vil have bordet i deres trækarm inden man bare skriver det ind – ingen antagelser. Jeg spørger altid kunden én gang for meget end én gang for lidt. Jeg laver tilbuddet på stedet, så det er frisk i hukommelsen hos kunden og så de ikke skal vente i flere dage på at få et tilbud. Det er de små ting, som gør det til en god oplevelse med UNIG.”
Hvad er mest populært hos kunderne anno 2022?
”Det mest populære gardin er helt klart plissegardiner. Hvis jeg har 10 kunder, så er 6-7 af dem interesseret i plissegardiner. Grunden til det er, tror jeg, fordi at det er fremme i tiden og så har folk set up and down systemer, hvor man kan placere gardinet lige som det passer en – og det er bare noget som sælger. Derudover er plissegardiner det mest minimalistiske.”
”Vi har en rigtig god palette af farver på alle vores gardintyper syntes jeg. I forhold til hvad der hitter og trender rigtig meget i øjeblikket, så er det meget de her sand, naturfarver i forskellige toner, altså nogle er lyse andre er lidt mere mørke, men ovre i den boldgade, fordi det giver et lidt varmere udstråling i deres hus kontra grå, som tidligere var trenden. Så meget natur og meget sandfarver.”
”Heldigvis er der rigtig mange kunder, som er meget åbne for rådgivning, fordi det er jo ikke alle vinduer som egner sig til plissegardiner - her er det mit job at komme med et alternativ. Så snakker vi lidt om hvad de har af ønsker, og så ser jeg, om deres ønsker matcher det som jeg vil rådgive dem til at vælge i det pågældende vinduesparti. ”
”Der er nogle forskellige ting, der gør sig gældende, det kunne jo være, hvis de f.eks. har en bred niche eller bredde vinduespartier, så er sådan noget som stofgardiner eller lamelgardiner gode, men hvis der er smalle vinduespartier, så ville jeg rådgive dem til at gå med plissegardiner eller sågar foldegardiner.”
”Det vigtigste for mig er egentlig, at kunden føler sig hørt og vi sammen ender op med den rigtige løsning til deres hjem.” afslutter gardinkonsulenten med et smil.